2018.11.28 EP02 – Pierwszy polski elektrowóz

2018.11.28 EP02 – Pierwszy polski elektrowóz

W 1949 roku podpisano umowę z reprezentującym przemysł angielski „Contractors Committee for the Electrification of Polish Railways”, na dostawę 8 kompletów wyposażenia elektrycznego do lokomotyw.
Projekt nowego elektrowozu oznaczonego serią E110 i typem 1E opracowało w latach 1950–1951 poznańskie Centralne Biuro Konstrukcyjne Przemysłu Taboru Kolejowego (CBKPTK), zaś produkcję powierzono Państwowej Fabryce Wagonów Pafawag. W latach 1953–1954 z wrocławskich zakładów wyjechało siedem elektrowozów serii oznaczonych pierwotnie od E110 do E116 z brytyjską częścią elektryczną. W 1957 wyprodukowano ósmy pojazd (oznaczenie E117) z silnikami rodzimej produkcji – to właśnie widoczny na zdjęciu pojazd oznaczony numerem 08.

Podstawowe dane lokomotywy:
Masa – 81 t,
Układ osi – BoBo,
Silnik trakcyjny (typ) LKa-635,
Moc godzinna – 1600 kW,
Moc ciągła – 1240 kW.

Zdjęcie wykonane w maju 2018 na terenie stacji Kraków Prokocim Towarowy, gdzie ów egzemplarz oczekiwał na dalszy swój los (ma zostać wyremontowany).

Dodaj komentarz